ביטוח קטנוע – כל מה שאתם צריכים לדעת

חשבתם שזכיתם בדיל של החיים כאשר רכשתם קטנוע חדש במחיר אטרקטיבי ביותר, אך כאשר ניגשתם אל סוכנות הביטוח במטרה לבטח אותו, החיוך נמחה והמציאות החלה להדאיג? אתם לא היחידים, אנו מציעים לכם פתרון

הרפורמה משפיעה גם על ביטוח קטנוע

בחודש נובמבר של שנת 2009 הונהגה רפורמה בישראל אשר השפיעה בצורה משמעותית על תעריפי ביטוחי הרכב וכן על תעריפי ביטוח אופנוע וביטוחי הקטנועים בישראל. עד אותו תאריך כל הנהגים שילמו מחיר אחיד עבור ביטוחי חובה, דבר אשר גרם גם לנהגים זהירים ללא עבר של תאונות ותביעות לשלם מחיר זהה לנהגים אשר הוגדרו כנהגים בעלי סיכון גבוה לחברות הביטוח. המטרה של הרפורמה הייתה לעצור את הסבסוד! בעקבות השינוי הותאם מחיר לכל נהג בהתאם לגילו, הוותק שלו על הכביש, עבירות התעבורה שלו, הקטנוע עליו הוא נוהג ופרמטרים נוספים.

התוצאה של הרפורמה גרמה לחברות הביטוח להוציא לשוק הרכב הדו גלגלי מסלולי ביטוח שונים, כמו למשל ביטוח חובה הכולל השתתפות עצמית וללא השתתפות זו, וכן כיסויים אותם יכול רוכב הקטנוע לרכוש, כמו למשל פיצויים בגין אובדן כושר עבודה, הוצאות רפואיות ובגין כאב וסבל. חשוב לדעת כי חברת הביטוח תבדוק את כדאיותה לגבי כל נהג קטנוע ותחליט האם הוא מוכנה לכלול את אותם כיסויים בפוליסה

התוצאה של הרפורמה גרמה לחברות הביטוח להוציא לשוק הרכב הדו גלגלי מסלולי ביטוח שונים, כמו למשל ביטוח חובה הכולל השתתפות עצמית וללא השתתפות זו, וכן כיסויים אותם יכול רוכב הקטנוע לרכוש, כמו למשל פיצויים בגין אובדן כושר עבודה, הוצאות רפואיות ובגין כאב וסבל. חשוב לדעת כי חברת הביטוח תבדוק את כדאיותה לגבי כל נהג קטנוע ותחליט האם הוא מוכנה לכלול את אותם כיסויים בפוליסה.

ביטוח קטנוע- ביטוח חובה?

בעלי קטנועים רבים מנסים למצוא מוצא ולאתר ביטוח קטנוע אשר יציע להם כמות גדולה של כיסויים ביטוחיים במחירים המתאימים לכיסם. בדרך כלל מסע זה נגמר בכמות גדולה של הצעות מחיר ובחיוך מיואש.

נכון להיום, כל חברת ביטוח אשר מציעה ביטוח קטנוע מחליטה על העלות בהתאם לפרמטרים אותה היא קובעת וזאת משום שבהשוואה אל ביטוח רכב חובה, אין פוליסה תקנית שעליה מפקח משרד האוצר, ולכן חברת הביטוח בלבד היא זו אשר מחליטה על העלות של הפוליסה והכיסויים אשר יכללו בה בהתאם לשיקולי רווח והפסד במקרה של תביעות. 

העלויות הגבוהות של פוליסות ביטוח קטנוע מביאות לכך שחלק מרוכבי הקטנועים בארץ מחליטים לפעול בצורה לא חוקית ולהימנע מרכישתו של ביטוח זה. כאן מדובר בטעות חמורה אשר יכולה פעמים רבות לעלות להם במחיר של קנס גבוה ושלילת רישיון

כמה עולה ביטוח קטנוע?

ביטוח לקטנוע הוא לא עסק זול. עלויות ביטוחים לקטנוע מתחילות תמיד באלפי שקלים ולא מן הנמנע שתשלמו עבור ביטוח לקטנוע בערך את אותו הסכום ששילמתם עבור רכישת הרכב – כמובן שהסיבה למחיר היקר ביחס למחיר הקטנוע הוא הסיכון לתאונה במהלך הרכיבה. חשוב לדעת שרשות שוק ההון הביטוח והחיסכון מעמידה לרשות קהל הרוכבים על דו גלגלי רשימה מתעדכנת של מחירי ביטוח לקטנוע מטעם כל חברות הביטוח בארץ, בה קל להשוות מחירי ביטוח קטנוע לצד מאפיינים נוספים משמעותיים של הביטוח כמו למשל הציון של חברת הביטוח במדד השירות שישמש כאינדיקציה טובה לאיכות השירות שאתם יכולים לצפות לקבל מהחברה במקרה של הפעלת הביטוח.

איך אפשר להוזיל את הצעת הביטוח?

היום, יש הרבה דרכים להוזיל ביטוח לקטנוע כמו גם ביטוחי צד ג' ומקיף (ביטוח חובה לקטנוע תמיד נמכר במחיר בסיסי ודומה בין החברות שנקבע על ידי משרד הרישוי) לפי מאפייני כלי הרכב והנהגים שיעשו בו שימוש. הנה כמה רעיונות שיאפשרו לכם להוזיל את הצעת המחיר עבור ביטוח לקטנוע שלכם:

מאפיינים בסיסיים: ככל שיש לכם יותר שנות וותק בנהיגה, אתם צפויים לקבל הצעת מחיר אטרקטיבית יותר. מספר נמוך של תאונות ותביעות ביטוח קודמות יאפשרו גם הם הצעות מחיר זולות יותר. חשוב בהצעת המחיר להתייחס למאפיינים המדוייקים של הקטנוע שלכם, כולל בדרך כלל נפח המנוע וכוחות הסוס שלו. 

מה המגדר שלכם? זה אולי מרגיז או מפלה, אבל העובדה היא שנשים עושות בממוצע פחות תאונות מגברים, ועל כן, ביטוח לנהגת יחידה הוא זול יותר מביטוח קטנוע לנהג גבר. 

האם הקטנוע שלכם ישמש רק אתכם? אם כן, אתם יכולים לרכוש ביטוח קטנוע לנהג יחיד, וזה יוזיל משמעותית את הצעת המחיר לביטוח הקטנוע שתקבלו.

מערכות הגנה שיותקנו בקטנוע שלכם יכולות להוזיל את הצעת הביטוח לקטנוע. מערכות כמו ABS למניעת נעילת גלגלים, מערכת ASC לייצוב אוטומטי, מערכת עזר לבלימת חירום או מערכת TCS לבקרת משיכה לא רק יאפשרו לכם לקבל הצעת מחיר זולה יותר עבור ביטוח לקטנוע, אלא גם יגדילו את הבטיחות בשימוש בו לאורך זמן. כשאתם רוכשים קטנוע מיד שתיים, יכול להיות שתעדיפו לרכוש קטנוע שמצוייד בחלק מהמערכות האלה, הם בדרך כלל נמכרים במחירים דומים למחירי המחירון אבל מאפשרים לכם לשלם פחות על הביטוח

עלויות ביטוח קטנוע

המחאה הגדולה של ציבור האופנוענים ורוכבי הקטנועים בשל מחירי הביטוח היקרים התפרסמה באמצעי התקשורת השונים בשנים האחרונות ונושא שיחה זה עולה לעיתים קרובות בקרב כל בעלי הרכבים הדו גלגליים. השנה, המפקח על הביטוח מטעם משרד האוצר יצא בהכרזה על הנחה משמעותית הצפויה במחירי הביטוחים של אופנועים וקטנועים בשנה הקרובה, דבר אשר יקל על כל בעל קטנוע בצורה משמעותית.

נכון לשנים האחרונות מחירי ביטוחי חובה לקטנועים נקבעים על פי יצרן הקטנוע, הדגם שלו, נפח המנוע, גיל הנהג, היסטוריית התעבורה של הנהג ועוד. טווח המחירים של ביטוח קטנוע 125 סמ"ק עד 250 סמ"ק נע בין 3000-4000 ₪. הוספה של ביטוח צד ג' לקטנוע ידרוש מכם תוספת של 500 ₪ ויותר.

אם החלטתם כי אתם מעוניינים לבטח את הקטנוע גם בביטוח רכב מקיף דו גלגלי אשר יבטיח לכם כיסוי במצבים של גניבה, דליקה ומצבים נוספים חשוב שתיקחו בחשבון כי העלות מוערכת בכ- 10% ויותר מערכו של הקטנוע. נכון להיום, יש גם אפשרות לביטוח מקיף חלקי לקטנוע או ביטוח מקיף מלא.

נכון לשנים האחרונות מחירי ביטוחי חובה לקטנועים נקבעים על פי יצרן הקטנוע, הדגם שלו, נפח המנוע, גיל הנהג, היסטוריית התעבורה של הנהג ועוד. טווח המחירים של ביטוח קטנוע 125 סמ"ק עד 250 סמ"ק נע בין 3000-4000 ₪. הוספה של ביטוח צד ג' לקטנוע ידרוש מכם תוספת של 500 ₪ ויותר.

אם החלטתם כי אתם מעוניינים לבטח את הקטנוע גם בביטוח רכב מקיף דו גלגלי אשר יבטיח לכם כיסוי במצבים של גניבה, דליקה ומצבים נוספים חשוב שתיקחו בחשבון כי העלות מוערכת בכ- 10% ויותר מערכו של הקטנוע. נכון להיום, יש גם אפשרות לביטוח מקיף חלקי לקטנוע או ביטוח מקיף מלא.

על הכותב

צחי גולן מנחם

צחי גולן מנחם

סוכן ביטוח כבר למעלה מ10 שנים, עבדתי בחברת הראל ובסוכנויות פרטיות. תעודת מתכנן פיננסי ובעל תואר שני במנהל עסקים.

מעוניינים לרכוש ביטוח קטנוע אך אינכם יודעים מהו הביטוח המתאים ביותר לצרכים שלכם? השאירו את הפרטים שלכם ואיש מקצוע בתחום ביטוח קטנועים יחזור אליכם על מנת להתאים לכם את הפוליסה הטובה ביותר.