ביטוח רכב – המילון השלם

חובה עלינו לרכוש ביטוח חובה לרכבנו. אנחנו יושבים מול הנציג בחברת הביטוח ולא מצליחים להבין מי נגד מי, ובעיקר כמה זה עולה לנו עכשיו – והאם זה יעלה לנו יותר אחר כך. הגיע הזמן לסדר את העניין

ביטוח קטנוע, ביטוח רכב ואולי אפילו ביטוח קורקינט – לא משנה מה, ביטוח חובה הוא חובה. עם הכניסה לסוכנות הביטוח אנחנו עלולים להתבלבל מכל המידע המונחת עלינו. אז מה זה בכלל אומר פרמיה, מי הוא נהג צעיר או נהג חדש ומה זה לעזאזל פרורטה?

פרמיה: הכסף המשולם לחברת הביטוח על ידי המבוטח, תמורתו החברה מתחייבת לשלם למבוטח במקרה של מקרה ביטוח פיצויים על פי הקבוע בחוק. גובה הפרמיה נקבע לפי גיל הנגב, סוג הרכב, היסטוריה של עברות נהיגה ותאונות ועוד. הפרמיה קיימת בכל סוג ביטוח באשר הוא: ביטוח רכב, ביטוח אופנוע ועוד.

נהג חדש: נהג שעוד לא מלאו שנתיים מיום קבלת הרישיון שלו. מחיר ביטוח הרכב לנהג חדש יקר יותר מביטוח של נהג שאינו חדש או צעיר.

נהג צעיר: בשונה מנהג חדש, מדובר בנהג שטרם מלאו לו 24 שנים. מחיר ביטוח הרכב לנהג צעיר יקר יותר מביטוח של נהג ותיק ושאינו צעיר.

הפול: גוף שמשותף לכל חברות הביטוח שפועלות בביטוחי החובה. הוא אחראי על סיפוק ביטוח חובה לכל מי שרוצה ביטוח ולא מקבל בחברת ביטוח אחרת. הפרמיה בחברה הזו תהיה גבוהה יותר אך האדם שלא הסכימו לבטחו יזכה לביטוח המיוחל. המחירים בו נקבעים על ידי המפקח על הביטוח.

פרורטה: ביטול פוליסה לפי ימים – חברת הביטוח יכולה לבטל את הביטוח לפי השיקול דעת שלה, לפני שתקופת הביטוח מסתיימת, בתנאי שהודיעה על כך לפחות 21 יום לפני הביטול עצמו. במקרה זה יוחזרו ללקוח דמי הביטוח היחסיים לתקופה.

בונוס מאלוס: הנחה או תוספת בעקבות תביעות עבר. ניתנת למי שלא הגיש תביעה נגד חברת הביטוח הקודמת או תוספת לפרמיה שנדרשת ממבוטח שהגיש תביעה. כל תביעה שמוגשת תקטין את ההנחה ולהיפך.

התיישנות: בכל ביטוח, חובה או ביטוח צד ג' או מקיף, כאשר תובעים את הפוליסה, ישנה הגבלת תקופה לאפשרות לתביעה  של שלוש שנים. לביטוח אחריות או נזקי גוף יש תקופות התיישנות ארוכות יותר. עורכי דין יוכלו להתמודד עם סוגיה של התיישנות ולעיתים "לכופף" את ההגבלות.

נזק תוצאתי: נזק עקיף ולא ישיר ממקרה ביטוח. תידרש להוכיח תוצאתיות של האירוע – קשר סיבתי משום שזה לא נגרם ישירות ממקרה הביטוח עצמו.

ריידר: תוספות לביטוח (בנוסף לסעיפי החובה בביטוחים שנקבעו המפקח על הביטוח) בתשלום. את התוספות מציעות החברות השונות. ישנם ריידרים מוכרים יותר, כמו ביטוח גרירה, רכב חלופי או ביטוח שמשות ורדיו.

ירידת ערך: ממש כמו בכל נכס אחר – כאשר רכב עובר תאונה הערך שלו יורד וחברת הביטוח צריכה לפצות אותו בהפרש שבין הערך של הרכב לפני התאונה ואחריה. שיעור ירידת הערך נקבע על ידי שמאי רכב.

דו"ח תביעות: דו"ח מסודר המרכז את כל התביעות שהיו למבוטח מולם בשלוש השנים האחרונות. בכל מצב שתגיעו לבקש הצעת מחיר לביטוח, ידרשו מכם לראות את הדו"ח הזה, בגלל שמה שמופיע בו ישפיע על גובה הביטוח שלכם.

והכי חשוב – תשאלו. אל תקבלו דברים כמובנים מאליהם. ברחבי הרשת ניתן לקרוא בעיון את הסעיפים שקבע המפקח על הביטוח, תוכלו לראות אותם בעצמכם ולבחור מה יש להוסיף אליהם ואיפה ישתלם לכם במיוחד לעשות זאת

על הכותב

צחי גולן מנחם

צחי גולן מנחם

סוכן ביטוח כבר למעלה מ10 שנים, עבדתי בחברת הראל ובסוכנויות פרטיות. תעודת מתכנן פיננסי ובעל תואר שני במנהל עסקים.

מעוניינים בביטוח רכב? השאירו פרטים ויחזרו אליכם בהקדם