ביטוח רכב חשמלי – כמה זה עולה ומה חברות הביטוח מציעות בשנת 2024

בשנים האחרונות הולך ומתגבר המעבר לרכבים חשמליים. הפסקת הפליטה של גזי חממה ופעולה שקטה של הרכב החשמלי, מעניקים לו יתרון משמעותי על פני רכבים מונעים בבנזין. אבל כאשר מדובר בביטוח, הפוליסה עבור רכב חשמלי עשויה להיות יקרה מביטוח לרכבים רגילים. בנוסף, נדרשת גם התקנת מערכות מיגון לרכב.

מהם הסוגים השונים של ביטוחים לרכב חשמלי? מה מכסה ביטוח רכב חשמלי? כמה עולה ביטוח לרכב חשמלי ואיך המחירים בהשוואה לביטוח רכב רגיל? אילו חברות מציעות כיום ביטוח לרכבים חשמליים? אם אתם מתכננים מעבר לרכב חשמלי, או שאתם מעוניינים לחדש את הביטוח לרכב, זה המקום הנכון עבורכם.

מהם הסוגים השונים של ביטוחים לרכב חשמלי

רכבים חשמליים, בדומה לרכבים אחרים המונעים באמצעות בנזין, חייבים להיות מבוטחים בראש וראשונה בביטוח חובה. בעניין זה, אין הבדל בין סוגי הרכב. ביטוח החובה אמור לכסות את כל נזקי הגוף שעלולים להיגרם הן לנוסעי הרכב החשמלי עצמם, והן למי שנפגעו חלילה מהרכב במקרה של תאונה.

מעבר לביטוח החובה, כל רכב חשמלי חייב להיות מבוטח גם בביטוח מקיף הכולל, כמובן, ביטוח צד ג' לנזקים שהרכב עלול לגרום לרכב אחר או רכוש. אמנם ביטוח כזה הוא לכאורה לא בגדר חובה, אבל כל מי שיש מעט מוח בקדקודו מבין שתשלום עבור ביטוח כזה עדיף אלף מונים על פני מימון עצמי של הנזק לרכוש שהרכב גרם. בנוסף, רבים רוכשים ביטוח סוללה לרכב חשמלי ומקרה שבו הסוללה מתרוקנת, מתקלקלת ומפסיקה לקיים את הייעוד שלה – אספקת אנרגיה להנעת הרכב החשמלי.

ואולם ההבדל הבולט לעין בין ביטוח רכב בנזין לביטוח רכב חשמלי, נוגע לביטוח עמדת הטעינה של הרכב החשמלי. מאליו מובן שבעל רכב חשמלי יכול להימנע מהתקנת עמדת טעינה, ולהשתמש בעמדות הטעינה שמתקינות חברות שונות לוטובת הרכבים החשמליים.

עם זאת, התקנת עמדת טעינה מונעת את הצורך לחפש עמדה, להמתין ולשלם מחיר גבוה יותר עבור הטעינה. ואולם אליה וקוץ בה – עמדת הטעינה מכילה מרכיבים חשמליים, ובמצבים מסוימים היא עלולה לגרום נזק משמעותי הן לרכב והן לסביבה. כאשר מדובר בבית פרטי, אפשר אולי לספוג את הנזק. ואולם אם עמדת הטעינה ממוקמת בבית משותף, אין מנוס מרכישת ביטוח לעמדת הטעינה. 

ביטוח רכב חשמלי

מה מכסה ביטוח רכב חשמלי

מעבר להיותו ידידותי לסביבה, שקט מאד ונוח לנהיגה, הרכב החשמלי הוא גם נוח יחסית לתחזוקה שוטפת. הרבה פחות בעיות הצתה וגם הרבה פחות בעיות שמן וכיוצא באלה. הנוחות נובעת מהמבנה של המנוע החשמלי, שיש בו מעט מאד חלקים נעים ביחס למנוע של רכב מונע באמצעות דלק.

יחד עם זאת, אין יתרונות ללא חסרונות. והחסרונות הללו נובעים מההבדלים המהותיים בתפקוד בין סוגי הרכבים. להלן מרכיבים שקיימים רק ברכב חשמלי:

ביטוח גרירה: גרר של רכב חשמלי חייב תהיות מותאם לכך. אם ברכב רגיל ניתן להכניס לניוטרל ולהעלות את הרכב לגרר, או לגרור אותו, הרי שברכב חשמלי אין אופציה כזאת. לפיכך, חשוב שרק גרר שמותאם לכך יבוא לבצע את הגרירה. גרר כזה צריך להיות מצויד באמצעים להטענת סוללה, או להחלפתה במקרה הצורך. כמו כן, חשוב שתהיה אופציה לגרירת הרכב לעמדת הטעינה הקרובה.

ביטוח לסוללה: אם רכב מונע בדלק נתקע בגלל מחסור בדלק, אפשר לגרור את הרכב לתחנת הדלק הקרובה. במקרה של רכב חשמלי האופציה הזאת פשוט לא קיימת. לכן מציעה חברת הביטוח ליברה בדומה לחברות ביטוח אחרות בתחום, ביטוח שמאפשר החלפה של הסוללה במקרה הצורך. 

ביטוח תיקון תקר (פנצ'ר): בלא מעט מקרים, החברה היצרנית ויתרה על הגלגל הרזרבי ברכב החשמלי. זאת משום שהסוללה תופסת מקום רב, שלא מאפשר התקנה של גלגל רזרבי. לפיכך, חשוב מאד שהביטוח יכלול גם אופציה של תיקון תקר. 

כיסוי לציוד טעינה: כיסוי לציוד שנדרש להטענת הסוללה, אם וכאשר הוא נגנב מהרכב.

מעבר לכיסויים הללו קיימים, כמובן, הכיסויים הרגילים של ביטוח רכב. בין השאר, ביטוח כזה מכסה החלפת שמשות, תיקון פנסים ומראות וכן ביטוח השתתפות עצמית.

מחירים והשוואה לעומת רכב רגיל

בתחילת הדרך, המחירים של ביטוחי החובה והביטוחים המקיפים לרכבים חשמליים היו נמוכים ביחס למחירי הביטוח של רכבים המונעים בדלק. עם הזמן, התברר שחברות הביטוח לא רק שלא מרוויחות על ביטוחים אלה, אלא אפילו מפסידות לא מעט כסף.

  • גניבות: התברר מהר מאד שרכבים חשמליים נגנבים הרבה יותר מאשר רכבים רגילים. זאת משום שהחלפים שמספק רכב כזה הם יקרים, ומשום שהסוללה עצמה והמרכיבים שלה עשויים לשמש למטרות אחרות בשטחי הרשות הפלשתינית.
  • תאונות: התאוצה המהירה של רכבים חשמליים היא אחד היתרונות המדהימים שלהם, עם זאת, היא מהווה מרשם לתאונות קלות, הנובעות מהתאוצה המהירה. מתברר שמספר התאונות הללו ברכבים חשמליים הוא גדול יחסית.
  • חלפים: חלקי חילוף למכוניות חשמליות הם יקרים יחסית, מה שמייקר את עלויות התיקון. בהתאם, עלויות הביטוח הן גבוהות.

 

בזמן האחרון, בדגש על השנה האחרונה, עלו מחירי הביטוחי לרכבים חשמליים באחוזים ניכרים. העליות בכלל הביטוחים לרכבים הן סביב 30%, כאשר הביטוח לרכבי טסלה הגדיל לעשות והתייקר בסביבות 35%. זאת, לעומת ביטוח לרכבים מונעי בנזין, שהתייקר בדרך כלל בעשרים אחוזים או פחות.

המחירים של ביטוח לרכב חשמלי לנהג בן 30 עם 8 שנות ותק בנהיגה, עשוי לנוע בטווח שבין 1,476 ₪ לשנה, לבין סכום של 2,000 ₪ לשנה. זאת בתנאי שהרכב מאובזר באמצעי בטיחות ונעילת גלגלים. באשר לביטוח החובה – המחירים של ביטוח כזה עלולים, ברכבים מסוימים, לעלות מעבר לסך של 12,000 ₪, שזה אומר כאלף ש"ח בחודש הוצאה רק עבור ביטוח החובה. ככל שהרכב "מבוקש" יותר על ידי גנבי הרכב, הביטוח רק מתייקר.

תוספות שונות מייקרות את הביטוח אפילו יותר. למעשה, אפשר לומר שהעלויות הגבוהות מקזזות חלק מהחיסכון שנובע מהשימוש בחשמל כאנרגיה ולא בדלק. 

ביטוח רכב חשמלי

אילו חברות מציעות כיום ביטוח לרכבים חשמליים

נכון להיום, חלק ניכר מחברות הביטוח מציעות ביטוח רכב תפעולי חשמלי, שזה אומר ביטוח שדואגם גם לתחזוקה השוטפת של הרכב החשמלי ולא רק ביטוח פסיבי. כמו כן, הן מציעות ביטוח רגיל – ביטוח חובה וכן ביטוח מקיף לרכב. במועד כתיבת שורות אלה, ירידת הערך של רכבים הקיימים בשוק עדיין לא מצדיקה רכישת ביטוח צד ג' בלבד, כפי שנהוג ברכבים ישנים מונעי דלק. נהפוך הוא – חלק משמעותי מהרכבים החשמליים שומרים על הערך שלהם לאורך זמן, וירידת הערך איננה בהכרח בטור חשבוני כפי שנהוג ברכבים מונעי בנזין.

עם החברות המציעות ביטוחים לרכב חשמלי ניתן למנות את איחוד ישיר, המציעה ביטוחים במחירים אטרקטיביים. בנוסף, עם החברות המבטחות נמנות גם הראל, איילון וחברת ליברה, שנכנסה לאחרונה לשוק ביטוחי הרכבים החשמליים. החברות השונות מציעות למעוניינים גם ביטוח רכב זמני או ביטוח לנהג חדש, על פי אמות מידה דומות לאלה של הביטוחים ברכבים מונעי בנזין. 

אם יש בדעתך לבצע השוואה לביטוח המקיף לרכב חשמלי ולבחור את הביטוח המשתלם ביותר, זה בהחלט המקום הנכון עבורך. אנו עומדים לרשותך ונסייע לך ככל שניתן להתאים את הביטוח לצרכים שלך ולקבל את ההצעה הטובה, האמינה והזולה ביותר לביטוח הרכב החשמלי שלך. 

על הכותב

צחי גולן מנחם

צחי גולן מנחם

סוכן ביטוח כבר למעלה מ10 שנים, עבדתי בחברת הראל ובסוכנויות פרטיות. תעודת מתכנן פיננסי ובעל תואר שני במנהל עסקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *